2009년 10월 3일 토요일

Once upon a time 57 <뱃떼기 생산>

뱃떼기 생산이 말처럼 쉽지 않은 것은 나도 잘 안다. 생산관리를 맡아 보지 않았지만, 해외영업본부 살림을 관장하는 지원실을 맡으면서, 그 이전에 부품 수출을 맡으면서 재고관리는 개념 이상의 경험을 갖고 있었기 때문이다. 자동차는 흔히 20,000개의 부품을 조립해서 만드는 것이라고 한다.

 

생산 라인을 개념으로 보면 첫번 단계로 차체(body)를 조립한는 공정이 있다. 차 밑바닥같은 플로어 패널(floor pane)위에 뼈대를 용접해 붙이고 지붕을 얹은 다음 앞 뒤문짝을 달고 엔진 덮개와 트렁크 덮게를 단다. 그 다음에는 페인트 샵으로 이동해서 방청 프라이머리 페인트부터 시작해서 몇차례의 공정을 지나 최종 도색까기 끝낸다. 다음 공정은 조립 공정이다. 엔진과 변속기등 샤씨를 장착한다. 앞 뒤유리를 달고 실내 각종 기기와 좌석 등과 같은 내장 마무리를 하고 바퀴를 장착한 다음 각종 시험을 거쳐 생산 최종 라인에서 오케이 싸인을 받으면 출고 대기장으로 이송되는 대략 위와 비슷한 순서를 거쳐 조립된다.

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to be cpnntinued

Accountant

Fresh out of business school, the young man answered a want ad for an accountant. Now he was being interviewed by a very nervous man who ran a samll business that he had started himself.

 

"I need someone with an accounting degree, the man said. "But mainly, I'm looking for someone to do my worrying for me."

 

"Excuse me?" the accountant said.

 

"I worry about a lot of things," the  man said. "But I don't want to have to worry about money. Your job will be to take all the money worries off my back."

 

"I see," the accountant said. " And now much does the job pay?"

 

"I'll start you at eighty thousand."

 

"Eighty housand dollars!" the accountant exclained. "How can you such a small business afford a sum like that?"

 

"That," the owner said, "is your first worry."