2010년 6월 3일 목요일

드디어 돈황 <Silk Road -Dunhuang>

돈황까지 왔으니 이제 실크로드 문화탐방 여정도 중반에 접어든다. 오늘이 벌써 5월22일이다. 이제 선선과 투루판을 거쳐 우루무치에 당도하면 그곳에서 비행기로 서안으로 돌아간다. 귀국길에 들어선다.

By arriving at Dunhuang our journey has been already half finished. When we get as far as Urumqi which is the last destination of this trip we shall take a return flight on 26th of May for Xi'an where we will stay one night to be back to Incheon/Seoul int'l airport.

어제 아침에 란주에서 호텔을 떠난 후 아직 샤워를 못하고 이틀 연속 버스를 타고 다녀 다들 몹시 피곤한 기색이다. 우리는 야시장 구경을 대충 끝내고 호텔로 직행한다. 샤워하고 밖에서 한잔 하자고 했지만 방에 들어가 샤워를 하고나서 바로 잠에 곯아 떨어졌나보다.

Since we left the hotel in Lanzhou yesterday morning we've had no chance to take shower for we have had to keep moving by bus and even a night train to get to Zawiguan.

Every sigle guy of our team looked more and more fatigued. At a dinner table somebody suggested that we shall have a fun for a commoration of arriving at Dunhuang but immediately after show at the hotel I was dead with sleep after the long rides.

 

아침에 일어나 일출사진을 찍기 위해 카메라와 삼각대를 들고 식당이 있는 4층 옥상에 올라갔다. 일출 시간이 되려면 아직도 반시간은 기다려야 하지만 서둘어 올라갔다. 

식당 외부에서도 식사를 할 수 있게 테이블이 세팅되어 있다.

I was expecting view of something fantastic with sun rising but ended in failure due to sand dusty air.

 

호텔 (이름은 돈황산장이다) 4층은 옥상이며 식당이 있는 곳이다.

아침식사를 마치고 명사산을 찾아가 그 작고 신기한 오아시스 월아천과 중국의 3대 석굴 중에 하나이며 유네스코 문화유산으로 등록된 막고굴을 찾아간다. 모든사진은 클릭하면 확대해서 볼 수있다.

The Mingsha shan the world famous sand dunes at Dunhuang. It is unblievable that the hills are piled up sands carried by wind. Click the photos to enlarge.

정면 모래언덕에 사람들이 걸어내려오고 있다. 모래가 어찌나 고운지 발을 딛으면 주루룩 미껄어져 내려온다.

The sand is so fine that it feels very soft like flour under the feet.

 

명사산에 있는 초소형 오아시스다. 참으로 신기한게 모래무덤 사이에 폭 파묻혀 있는 오아시스는 수 만년동안 이곳에 있다. 바람에 날린 모래에 덮여 흔적도 없이 사라질만도 한데 그대로 있다. 그것도 초승달 같은 모습의 연못에는 물이 언제나 고여있다고... 천산산맥의 만년설이 녹아 내린 물이 지하수로 이곳에 스며들어 웅덩이에 연못이되었다고.  지금은 돈황의 인구가 늘면서 지하수 사용이 많아서 이곳 월아천의 물도 많이 고갈 되고 있다고 한다.

The little but amazing oasis named 'Crescent moon spring' located among the dunes of Mingsha mountains.

 

 

중국의 3 대 석굴로 유네스코 문화유산에 등록된 막고굴은 돈황시내에서 25 km가량 떨어져 명사산 동쪽 자락에 있다. 지금부터 약 1,600년전 부터 여러 왕조를 거쳐 건립되었다는데.. 관람자의 방문은 엄격한 통제속에 이루어진다. 석굴 내부의 불상과 벽화가 잘 보존되어 있다. 주위가 모래산이기 때문에 석굴 안은 온통 모래먼지이고 석불도 모래먼지가 싸여있다. 하지만 먼지 털어내는 것을 함부로 할 수 없다. 먼지를 털어낼 때마나 벽화나 불상에 채색도 함께 떨어져 나가기 때문에 여간 조심스러운 게 아니라고 한다.

한국 말을 거의 완벽하게 구사하는 중국인 돈황 연구원 직원의 안내와 설명은 역시 전문가 답게 아주 훌륭했다.

Due to sand dusty surroundings, "Preserving the delicate sculptures and murals is extremely sophiscated job." said the staff of Dunhuan Academy who guided us.

그래서 막고굴 내부 사진은 하나도 없다. 대신 안내문에 있는 글을 여기에 올린다.

 

The Mogao Grottoes, commonly know as the 'Thousand Buddha Caves', are located at the eastern foothills of the Mingsha Mountains, 25 km southeast of Dunhuang city. Construction of these caves began in the second year of Jianyuan during the Former Qin Dynasty (366 A.D.). There are 735 existing caves of various shapes from the Northern Liang, Northern Wei, Western Wei, Northern Zhou, Sui, Tang, Five dynasties, Song, Wetern Xia and Yuan dynasies, which contain some 45,000 sq.m of murals in area and 2,400 painted sculptures. In 1900, over 50,000 items including various manuscriptes and paintings dating back from the Western Jin to the Song dynasties were found in the Library Cave. In 1961, they were listed in the first group of major cultural relics to be protected at the mational level by the States Council, and in 1987 were listed by UNESCO as a World Herritage site. Dunhuan Academy is the administrative institution in charge of the conservation, reserach and promotion of the Moga Grottoes.

 

가욕관 유림석굴 <Silk Road-The Yulin Grottoes>

 

이른 아침에 야간열차로 가욕관에 도착후 만리장성의 끝자락 천하웅관을 들러보고 서둘러 발길을 옮긴다. 가욕관에는 만리장성 끝자락 외에도 볼거리로 위진묘와 위림석굴이 있다. 그리고 돈황까지 가는데는 다섯시간이 걸린다고 한다. 돈황은 오늘의 목적지이다.

Upon arrival at Zhawuiguan, we hurriedly toured the furthermost west end of the Great Wall and moved to see more ruins of the ancient Dynasties.

강물에 침식된 양쪽 절벽에 석굴은 위아래 두 줄로 만들어져 있다.  석굴 건축방식은 란주 병령사 석굴이나 다를 바가 없을 것이다.

On both sides of the river bluffs formed by erosion of the Yulin River water. The Grottoes were built on the cliff by acient Chinese. See below for the brief introduction to the Grottoes.

 

 

위의 작은 탑들은 사리탑이라고 한다.

The small towers above are to keep the small crystals found among cremated remains of monks and regarded as sacred relics.

유림석굴은 안서현에서  1시간 가량 떨어진 남산계곡에 있는 석굴이다. 당대부터 시작해서 여러왕조의 세월을 거쳐서 원나라때까지 만들어졌다고 한다.  우리가 도착하니 네시가 조금 넘었다. 이미 일과 끝났다고 입장을 거부하는 직원의 표정이 거만하기 짝이 없다. 가이드가 사정사정해서 어렵게 입장하지만 유감스럽게도 석굴내부의 촬영이 금지되어 카메라를 맡겨야한다. 

흙으로 빚은 불상이며 벽화의 색채가 화려하고 살아있는 듯 하다. 천년이 넘은 벽화. 염료는 무엇으로 만들었을까? 흙으로 조소한 불상은 어느 한군데도 균열이 없다.

 

손전등을 준비하지 않아 어두운 석굴 속에서 불상이나 벽화를 대충 보고 빠져나 왔지만 뜨거운 햇살에 더위가 장난이 아니다. 그늘에서 쉬고 싶은 생각밖에 없다.

다섯 시간동안의 황량한 사막지대를 지나 돈황에 도착한다. 호텔 체크인하기 전에 식당에서 저녁식사를 마치고 돈황 야시장에 둘러본다. 어디나 마찬가지겠지만 사막지대에서 더위를 피하는 시간은 저녁시간일 것이다. 야시장은 사람들이 많이 나와 식사를하며 저녁시간을 즐기고 있다.

Many folks at Dunhuang are enjoying shiopping, eating and drinking at this open market in the night time avoiding the day time heat.

어제 아침 란주 호텔을 떠난 후 하루 종일 석굴관광에 더위 속에서 땀을 흘리며 걸었다. 밤에는 야간열차를 타고 가욕관에 도착한 후 오늘 하루도 종일 여러군데를 다녔지만 아직 씻지 못해 불쾌지수가 자꾸 올라간다. 다 귀찮고 어서 호텔에 들어가 샤워하고 싶은 생각 밖에 없다.

미국 5월 자동차 판매

미국의 5월 자동차 판매가 전체적으로 2009년 동기 대비 19%나 증가했다. 디트로이트의 3사도 판매가 두 자리수로 증가했다. Ford 22%, GM 17%, Chrysler 33% 증가 Toyota는 7% 증가에 그쳤다. 현대자동차 그룹은 5월 전년비 28% 판매증가로 선전을 하고 있다. 일본 혼다와 닛산을 각각 19%와 24% 증가.

U.S. Car and Light-Truck Sales, May
All manufacturers have reported
Automaker May 2010 May 2009 Pct. chng. 5 month
2010
5 month
2009
Pct. chng.
BMW Group* 22,118 23,020 -4% 98,384 93,734 5%
Chrysler Group LLC 104,819 79,010 33% 434,731 402,900 8%
Daimler AG** 19,882 16,317 22% 90,797 77,454 17%
Ford Motor Co.*** 196,671 161,197 22% 805,662 618,369 30%
General Motors**** 223,410 190,881 17% 882,885 772,733 14%
Honda (American)† 117,173 98,344 19% 487,282 430,358 13%
Hyundai Group†† 80,476 62,997 28% 342,740 287,302 19%
Isuzu - - -% - 165 -100%
Jaguar Land Rover 3,671 3,391 8% 16,407 15,311 7%
Maserati 152 128 19% 732 481 52%
Mazda 22,605 16,718 35% 97,481 86,652 13%
Mitsubishi 4,737 4352 9% 22,292 22,105 1%
Nissan††† 83,764 67,489 24% 375,762 289,446 30%
Porsche 1,873 1,979 -5% 8,842 8,757 1%
Saab Spyker Automobile‡ 174 - - 522 - -
Subaru 23,667 17,505 35% 104,359 74,686 40%
Suzuki 1,903 2,585 -26% 9,514 20,259 -53%
Toyota‡‡ 162,813 152,583 7% 705,938 638,794 11%
VW‡‡‡ 32,882 27,230 21% 145,372 108,836 34%
Other (estimate) 294 306 -4% 1,470 1,530 -4%
TOTAL 1,103,084 926,032 19% 4,631,172 3,949,872

 

17%

 

Numbers in this table are calculated by Automotive News based on actual monthly sales reported by the manufacturers and may differ from numbers reported elsewhere.
Source: Automotive News Data Center
Note: Other includes estimates for Aston Martin, Ferrari, Lamborghini and Lotus
*Includes Mini and Rolls-Royce
**Includes Maybach, Mercedes-Benz and Smart
***Includes Volvo
****Includes Saab through February 2010
†Includes Honda Division and Acura
††Includes Hyundai and Kia
†††Includes Nissan Division and Infiniti
‡The sale of Saab was final on February 23, 2010
‡‡Includes Toyota Division, Lexus and Scion
‡‡‡Includes VW, Audi and Bentley

Ford up 22%; GM up 17%, Chrysler up 33%; Toyota up 7%
MAY U.S. AUTO SALES

[Source: Automotive News]